Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Dan Harmon, een Amerikaans scenarioschrijver en televisieproducent, is naast tv-maker ook de bedenker van The Story Circle. De Story Circle kan gezien worden als een meer toegankelijke en bijdetijdse versie van Joseph Campbell’s ‘The Hero’s Journey’.
In zijn Story Circle onderscheidt Dan Harmon meerdere te nemen stappen om te komen tot een film of serie, of in ons geval een corporate story. De eerste is die van het tekenen van een cirkel met daarin een horizontale lijn. De bovenste halve cirkel geeft de beginsituatie weer, de onderste halve cirkel de eindsituatie. Ziedaar, het idee voor het verhaal is geboren. Klinkt logisch, maar om dat toch even te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld, in de bovenste cirkel is Bruce Willis in de kaskraker Die Hard een afgestompte, gefrustreerde en ronddolende rechercheur, in de onderste cirkel is hij een empathische en liefhebbende vader en bovendien een succesvol terroristenbestrijder. In de bovenste cirkel is Volkswagen de sjoemelende autofabrikant en in de onderste misschien wel de duurzame autofabrikant als initiator van groene mobiliteit-projecten.
Harmon verdeelt deze cirkel vervolgens in acht taartpunten. In de eerste punt wordt de hoofdpersoon geïntroduceerd (You), die zich duidelijk in zijn comfortzone bevindt. Hij doet wat hij doet en weet niet beter. In de tweede punt doet zich een dissonante situatie voor (Need), die het doen en laten van de hoofdpersoon in een ander daglicht zet. Zijn comfortabele wereld raakt in onbalans. Maar omdat die nieuwe situatie toch wel triggert, begeeft de hoofdpersoon zich in de derde taartpunt op onbekend terrein (Go). Met alle gevolgen van dien. In ieder geval is hij niet langer meer in control.
In de vierde taartpunt probeert de hoofdpersoon zich aan te passen, wat uiteraard gepaard gaat met vallen en opstaan (Search). Wel staat hij steeds meer open voor nieuwe ervaringen. Om er dan in de vijfde taartpunt achter te komen wat hij werkelijk wil (Find). In het leven gaat echter niets zonder slag of stoot en alles en iedereen heeft zijn prijs. Die betaalt de hoofdpersoon in taartpunt zes (Take). Met alle nieuwe ervaringen komt de hoofdpersoon daarna in taartpunt zeven weer terug op bekend terrein (Return) om vervolgens in taartpunt acht zijn nieuwe leven te kunnen beginnen (Change).
Is een corporate story dan niets meer of minder dan een eenvoudige invuloefening? Dan Harmon: ‘De theorie achter de Story Circle zelf is inderdaad niet heel erg ingewikkeld. Net zoals ‘The Hero’s Journey’ van Joseph Campbell dat feitelijk ook niet is. Maar bij storytelling gaat het om veel meer dan alleen de structuur van een verhaal. De kunst is om een verhaal te bedenken dat boeit en bindt. Een verhaal dat authentiek is en doet beleven. Maar het allerbelangrijkste is dat een verhaal betekenis heeft en geeft.’ Of om met storytelling-goeroe Robert McKee te spreken: ‘Een corporate story moet de luisteraar of lezer aanzetten tot actie. Zo niet, dan mist de corporate story zijn doel.’ En juist bij het schrijven van zo’n authentiek en sympathiek verhaal mét betekenis, komen de kennis, de ervaring én de creativiteit van de storyteller om de hoek kijken.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post