Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Uit het Global Engagement Research-rapport van Gallups naar medewerkersbetrokkenheid, blijkt dat maar 8% van de Nederlandse medewerkers zich echt betrokken voelt bij zijn of haar werk. Die andere 92% vraagt u? Houd u vast.
Maar liefst 80% van de medewerkers is nauwelijks tot niet betrokken. De resterende 12% zal het een worst zijn wat u vindt, doet of wilt. Maar is dat werkelijk zo’n schokkende uitkomst als u tevens weet dat uit recent onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat managers zich doorgaans te veel richten op het formuleren van de strategie en te weinig op de implementatie daarvan? Daarom in deze blog 6 tips hoe als manager meer mans te zijn met storytelling als implementatie-tool.
Vooruit, nog twee uitkomsten uit het VU-onderzoek. De eerste is dat zeker een kwart van de strategische plannen in een la terecht komen(!). Verder ontbreekt het directies vaak aan een gemeenschappelijke visie. Met als gevolg dat er lager in de organisatie grote onduidelijkheid, verdeeldheid en zelfs totale desinteresse ontstaat. Is dit alles het geval, dan kan storytelling wellicht uitkomst bieden. Of in ieder geval is met storytelling een hele ferme stap in de goede richting te zetten. Want met een krachtig en goed opgebouwd strategisch verhaal kunt u om te beginnen duidelijkheid creëren binnen uw organisatie. Kunt u die stip aan de horizon schetsen. En neemt u de tijd en moeite om uw strategische verhaal in de periode daarna consequent uit te diepen en te verrijken, dan is de kans groot dat zelfs de allergrootste pessimist voorzichtig belangstelling én daarmee betrokkenheid gaat tonen. En inderdaad, dat laatste noemen we implementeren!
Medewerkers voelen zich meer verbonden met het bedrijf met een krachtig en goed opgebouwd strategisch verhaal. We hebben allemaal de behoefte om deel uit te maken van een groter geheel en bij te dragen aan een gezamenlijk doel.
‘Wat een spreker is die man’. Of, ‘dat is een geboren spreker’. Ongetwijfeld heeft u die kwalificaties wel eens gebezigd bij het aanhoren van een toespraak. En zou u willen dat u dat ook zo goed kan. Welnu, weet dan dat een ‘zakelijk’ of strategisch verhaal nooit zomaar uit de mouw wordt geschud. Een goed verhaal is vaak van de eerste tot de laatste letter doordacht. Verder kennen ze een verbindend thema en een vaste structuur, waarmee we bedoelen dat elke wending in het verhaal en elke plot een functie heeft. Dus ja, een verhaal kunnen vertellen heeft heus wel met talent te maken. Maar veel meer dan dat, gaat het om een goede en degelijke voorbereiding. Dus ook ú kunt luisteraars of lezers boeien en binden! Dat gezegd hebbende, nu snel door naar de eerste tip voor u!
Leg als eerste uit waarom u op de zeepkist klimt. Of dat interview geeft. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van de Story Circle van Dan Harmon. In de bovenste helft van de cirkel schetst u de huidige situatie. De onderste helft van de cirkel beschrijft de situatie waar u graag naartoe wilt.
Waar en wanneer begint uw verhaal precies? Om zich aan te kunnen sluiten bij uw verhaal heeft de luisteraar of lezer die informatie wel nodig. U kunt daarbij kiezen voor een tijd, plaats of zelfs voor een situatie. Overweeg in dit stadium van het verhaal ook eens een persoonlijk verhaal te gebruiken – waarom is het verhaal voor u van betekenis, welke persoonlijke ervaring geeft het verhaal ‘emotie’.
Wat was het moment dat u zich realiseerde dat het anders of beter moest? Dat kan bijvoorbeeld tijdens een vakantie zijn geweest. Of tijdens een wandeling door het bos. Over beleving gesproken, vergeet u dan niet in een paar regels die omgeving waarin u toen was te beschrijven. En wat was de directe of indirecte reden voor dat moment van bezinning? Was dat een gesprek met een klant? En was dat een ongemakkelijk discussie of juist een heel inspirerend gesprek?
Niets gaat vanzelf en wrijving geeft glans. Om te komen van een huidige situatie naar een gewenste situatie moeten drempels geslecht worden. Moeten mensen, inclusief uzelf, uit hun veilige (werk)omgeving treden, moeten processen anders worden ingericht en wie weet wat meer. Met andere worden, het gaat spannend worden. Benoem die uitdagingen en belemmeringen dan ook. En wees ook vooral niet te trots om toe te geven dat u al die consequenties nu nog niet kunt overzien.
Hoe spannend en oncomfortabel het misschien ook gaat worden voor een ieder, aan de horizon ligt die stip op de horizon die rust en bezieling geeft. Beschrijf die stip zo goed als u kunt en maak het uw gezamenlijk reisdoel.
Het is over het algemeen leerzamer om op reis te zijn dan ergens aan te komen. Op weg naar dat gezamenlijke einddoel, die stip op de horizon, zullen u en uw medewerkers nieuwe kennis en ervaringen opdoen. Dat maakt hen tot betere professionals, zeker als die kennis en ervaring worden gedeeld met elkaar. Nodig medewerkers daarom nu al uit te komen met suggesties, ideeën en… het delen van verhalen. En belangrijk, waardeer hen daar nu alvast voor. Zo wordt het implementeren van een nieuwe strategie een gezamenlijke uitdaging en een verbindend wij-verhaal!
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post